• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Publiczne Przedszkole nr 7
"Bolek i Lolek" w Koninie

 „ Czy to normalne, że moje dziecko ....?” O zachowaniach, które niepokoją rodziców – i o tym dlaczego często są zupełnie naturalne.

 

  1. Moje dziecko ciągle mówi „nie” i się buntuje

 

To normalne i nawet potrzebne . Około 3-5 roku życia dziecko zaczyna intensywnie budować swoją tożsamość i niezależność . Odrzucanie poleceń, testowanie granic czy upieranie się przy swoim to nie złośliwość – to trening samodzielności.

Co może zrobić rodzic :

- dawać wybór tam, gdzie to możliwe ( „ wolisz myć zęby teraz czy za 5 minut?”)

- zachować spokój i konsekwencję

- rozumieć, że sprzeciw to nie atak- to etap rozwojowy

  1. „Moje dziecko bawi się samo i nie zawsze szuka towarzystwa”

 

To normalne- szczególnie u dzieci w wieku 3- 4 lat. Zanim dziecko wejdzie w etap współpracy i zabawy zespołowej , potrzebuje czasu na tzw. zabawę równoległą ( obok innych dzieci , ale nie z nimi) oraz zabawę indywidualną.

Warto pamiętać :

- nie każde dziecko jest ekstrawertyczne

- samotna zabawa może być źródłem twórczości i skupienia

- zaniepokoić może dopiero całkowite unikanie kontaktów lub silny lęk społeczny- wówczas warto porozmawiać z psychologiem

  1. „Moje dziecko boi się rozstań i płacze w szatni”

 

Lęk separacyjny to naturalny element rozwoju emocjonalnego , szczególnie nasilony j dzieci między 2,5 a 5 rokiem życia. Przedszkole to dla wielu dzieci pierwszy krok w samodzielność.

Jak pomóc dziecku ?

- utrzymywać rytuały przy pożegnaniach ( np. zawsze buziak i przytulenie )

- nie przeciąganie rozstań, ale też nie znikać „ po cichu”

- wzmacniać pozytywne doświadczenia ( „ pamiętasz jak fajnie było wczoraj na placu zabaw z kolegami?”

  1. „Moje dziecko przeżywa napady złości”

 

Złość ,krzyk, rzucanie się na podłogę – to częste zachowania u przedszkolaków. Ich układ nerwowy dopiero dojrzewa , a emocje bywają tak silne , że dziecko nie potrafi ich wyregulować.

Co zrobić ?:

- nazywać emocje dziecka : „ widzę, że jesteś bardzo zły”

- być blisko, ale nie koniecznie od razu „ uciszać”

- pomagać w nauce radzenia sobie , np. przez wspólne ćwiczenia oddechowe , rysowanie emocji , zabawy w „emocjonalny termometr”

  1. „Moje dziecko mówi o potworach i boi się ciemności”

 

Między 3 a 6 rokiem życia dzieci rozwijają wyobraźnię – ale też trudniej im odróżnić fikcję od rzeczywistości. Strachy przez ciemnością, duchami czy potworami są naturalne. Nie warto ich bagatelizować ani wyśmiewać, zamiast tego lepiej :

- dać dziecku „moc” ( np. latarkę, spray na potwory)

- rozmawiać o strachu w spokoju sposób

- upewniać się że jest bezpieczne i dbać o rytuały przed snem

Kiedy warto przyjrzeć się bliżej ?

 

  1. Zachowania są bardzo intensywne i utrzymują się długo.
  2. Dziecko nie reaguje na wsparcie emocjonalne i konsekwencję.
  3. W zachowaniu pojawiają się oznaki wycofania, silnego lęku, agresji.
  4. Rodzic nie radzi sobie emocjonalnie i potrzebuje wsparcia w swojej roli.

Rodzicielstwo to codzienne obserwowanie i zadawanie sobie pytania : „ Czy to , co robi moje dziecko jest normalne ?” W większości przypadków odpowiedź brzmi : TAK- to po prostu rozwój. Taki , jaki powinien być: czasem głośny, czasem trudny, ale zawsze pełen uczenia się. Zachęcam do rozmowy z nauczycielami i psychologiem – jesteśmy po to, by wspierać dzieci, jak i Was, rodziców.

Opracowała : Adrianna Nowakowska

Literatura :

  1. Coleman – „ Inteligencja emocjonalna”
  2. Piaget – „ Psychologia dziecka”
  3. Brzezińska – „ Społeczna psychologia rozwoju”